Opbouw van een macro
Overzicht ][ Cabri-macro's | Meetkunde | Cabri
Overzicht
- Inleiding
- Cre�ren van een macro
- Regels
- Voorbeeld
1. Inleiding

Een macro is een serie van elkaar afhangende, opeenvolgende constructies,
uitgaande van enkele (een of meer) beginobjecten en met tenslotte enkele
(ook weer een of meer) eindobjecten.
Het Macro-menu van Cabri bevat
een drietal functies met behulp waarvan macro's kunnen worden geconstrueerd.
Macros' kunnen worden gebruikt om nieuwe constructiefuncties te cre�ren of om
opdrachten herhaald te kunnen uitvoeren.
 |
In de figuur hiernaast zijn de standaard functies uit het Macro-menu
zichtbaar. |
Indien een macro eenmaal is bepaald, worden bij uitvoering ervan alleen de eindobjecten
getekend. De tussenliggende constructies zijn niet zichtbaar (en kunnen ook niet zichtbaar
worden gemaakt).
Macro's kunnen voor later gebruik worden opgeslagen op disk. Voorts worden macro's
automatisch in het figuurbestand opgeslagen als ze voor de constructie van de betreffende
figuur noodzakelijk zijn.
2. Cre�ren van
een macro 
1. |
Selecteer de beginobjecten (met de functie "Beginobjecten" in
het Macro-menu) die nodig zijn voor de eindobjecten. |
2. |
Selecteer de eindobjecten (met de functie "Eindobjecten" in het
Macro-menu), en wijzig daarna, indien nodig, de attributen (zoals Layout,
Dik/dun) van de objecten zoals ze in de eindconstructie moeten verschijnen |
3. |
Definieer de macro (met de functie "Definieer macro" in het Macro-menu).
Herbij wordt de betreffende macro in ieder geval opgenomen in het Macro-menu.
Afhankelijk van de keuze van de gebruiker wordt de macro eveneens opgeslagen op disk. |
De constructie van een macro is verder aan enkele regels gebonden. Zie
hiervoor paragraaf 3.
Zie verder ook de paragraaf Voorbeeld.
3. Regels
- De beginobjecten moeten zo gekozen worden dat daarmee alle eindobjecten kunnen worden
getekend.
De eindobjecten moeten volledig bepaald zijn door de beginobjecten.
Een macro moet dezelfde logische opbouw hebben als de constructie op basis waarvan de
macro is opgebouwd.
- Een object kan niet bestaan zonder de punten waardoor het wordt gedefinieerd.
Bijvoorbeeld, een driehoek kan niet bestaan zonder de hoekpunten. Daardoor kan vaak (dus
niet altijd) via de macro, bij selectie van het object ook aan de defini�rende punten
worden gerefereerd.
- Na het kiezen van "Definieer macro" in het Macro-menu, worden de
eindobjecten gegenereerd op basis van de tekening die dan op het scherm staat.
De attributen (Verberg/toon, Layout (ook wel Wijzig verschijning), Dik/dun) van de begin-
en eindobjecten kunnen voorafgaand aan het kiezen van "Definieer macro" worden
gewijzigd. Op deze manier kunnen objecten die (bijvoorbeeld) als beginobjecten waren
geselecteerd verborgen worden.
- Namen en Commentaar kunnen niet als eindobject worden gekozen.
Echter wel Afstand en Lengte en andere numerieke waarden (daaraan eventueel toegevoegde
tekst wordt bij het uitvoeren van de macro echter niet weergegeven).
- De plaats van een willekeurig op een object geplaatst punt wordt bepaald door een
random-generator. Daardoor is de positie van zo'n punt na uitvoering van de macro
onbepaald.
- Beginobjecten van verschillend type (bijvoorbeeld lijnen en cirkels) kunnen na
het kiezen van de macro in willekeurige volgorde worden geselecteerd.
Opmerking
Bij het gebruik van bijvoorbeeld een lijnstuk en een driehoek als beginobject is de
volgorde soms wel van belang (zie bijvoorbeeld CabriFAQ 33).
[einde Opmerking]
Beginobjecten van hetzelfde type worden door de macro gebruikt in de volgorde die
bij de definitie van de macro is vastgelegd.
- Het is mogelijk in macro-bestand verschillende definities op te nemen. Dezelfde
beginobjecten kunnen slechts tot ��n bepaald eindobject leiden.
4. Voorbeeld

We zullen aan de hand van een voorbeeld, het construeren van de omgeschreven cirkel
van een driehoek, het gebruik van de verschillende functies toelichten.
Klik hier voor de macro:Cirkel3P
(cirkel bepaald door drie punten).

[opbouw.htm] laatste wijziging op: 17-08-2002